اولین های خودرو ایران و جهان

(20 دانستنی خودرو و اولین ها)

اولین های خودرو ایران و جهان

اولین های خودرو ایران و جهان

اولین های خودرو ایران و جهان

1.اولین خودرو: درباره اولین خودرو جهان نقل های بسیاری هست عده ای اولین خودرو را مربوط به فردیناند فربیست می دانند که وسیله ای با محرک بخار را برای یکی از امپراطور های چین ساخت. بعد از آن ساخت اولین خودرو به سال  ۱۷۶۷بر می‌گردد. در آن سال نیکلاس جوزف کان فرانسوی وسیله نقلیه ای را ساخت که از نیروی بخار برای حرکت استفاده می‌کرد. بعد از آن اولین تولید خودرو مربوط به آقای کارل بنز می شود که در سال1886 خودرویی تک سیلند ساخت این خودرو دارای دو چرخ بزرگ در عقب و دو چرخ کوچیک در جلو بود و نهایت سرعت آن 16 کیلومتر بر ساعت بود.

اولین های خودرو ایران و جهان
اولین های خودرو ایران و جهان

2.اولین تصادف رانندگی موجب مرگ: خانم وارد دانشمند حوزه دانش میکروسکپی اولین قربانی یک تصادف رانندگی است. ماشین وی به علت نقص فنی هنگام عبور از مانع منفجر شده و به علت اینکه هنوز کمربند اختراع نشده بود وی از ماشین به بیرون پرتاب شده و به علت شکستگی گردن فوت شده.

شاید ایشون اولین قربانی تصادف نباشد اما به علت مشهور بودن ایشون به ثبت رسیده اند.

اولین های خودرو ایران و جهان
اولین های خودرو ایران و جهان

3.اولین مسابقه اتوموبیل رانی: انسان همیشه میل به مسابقه را داشته است و اولین مسابقه رانندگی ثبت شده مربوط به تاریخ 30 ماه آگوست سال 1867 می‌باشد.

 مسافت این مسابقه 13 کیلومتر بوده و بین دو خودرو ساز به نام های دانیِل آدامسون و Isaac Watt Boulton برگزار شده که دنیل آدامسون پیروز آن بود است.

4.اولین خودرویی که عموم می توانستند از آن استفاده نمایند: درست است که کارل بنز به عنوان اولین سازنده شناخته می شود اما خودرو های او مختص قشر خاصی از اجتماهپع بودند هنری فورد بود که در سال 1891 ارابه ای ساخت که سوخت آن گازوئیل بود و قشر گسترده تری از مردم توان خرید آن را داشتند.

اولین های خودرو ایران و جهان
اولین های خودرو ایران و جهان

5.اولین تولید کننده انبوه خودرو: هنری فورد اولین کسی بود که راهی یافت که بتواند خودرو را در تعداد انبوه و قیمتی مناسب تولید کند

اولین های خودرو ایران و جهان
اولین های خودرو ایران و جهان

6.اولین خودرو اشرافی: خودرو های بنز هرچند که گران قیمت بودند اما ظاهر اشرافی گری را نداشتند. در صده 19 میلادی چارلز رولز که اشراف زاده ای انگلیسی بود تصمیم گرفت خودرویی لوکس و اشرافی را تهیه نماید تا برتری اشراف را ثابت نماید. وی بعد از تحقیقات بسیار با هنری رویس که اولین خودرو خود را ساخته بود پیشنهاد همکاری داد و کارخانه رولز رویس را تاسیس کردند و در سال1904 خودرویی لوکس را با همکاری هم به بازار عرضه مردند که دارای موتور دو سیلندر بود.

اولین های خودرو ایران و جهان
اولین های خودرو ایران و جهان

7.اولین خودروی آسیایی: درست که زادگاه اولین خودروهای امروزی به اروپا بر میگردد اما این اختراع مهیج به سرعت خود را به اروپا رساند و شرکت میتسوبیشی اولین شرکت خودرو سازی آسیایی است که در سلب 1917 کار خود را آغاز نمود.

اولین خودرو این شرکت دارای موتوری چهار سیلند بود که قدرتی معادل 35 اسب بخار را دارا بود.

8.اولین تعمیرگاه خودرو: در اوایل تولید خودرو افرادی که به عنوان راننده استخدام میشدند وظیفه نگهداری خودرو را نیز بر عهده داشتند و اینکار بیشتر به صورت آزمون و خطا صورت میگرفت. اما در دهه دوم قرن 19 میلادی با گسترش روز افزون خودرو ها اولین تعمیرگاه ها با عنوان نمایندگی شرکت های مختلف فعالیت خود را آغاز کردند.

9.اولین قوانین رانندگی: در بین سال های 1880تا 1900 با افزایش خودرو ها و عدم وجود قوانین تصادفات و حوادث زیادی رخ می داد که در نتیجه خسارات بالای ایجاد شده کشور ها شروع به وضع قوانین رانندگی کردند که یکی از این قوانین صدور مجوز رانندگی برای افراد بود.

در سال 1910 اولین قانون رانندگی در امریکا به تصویب رسید و در سال1913 ایالت نیوجرسی داشتن گواهینامه را اجباری کرد.

10.اولین گواهینامه رانندگی: اولین گواهینامه رانندگی را کارل بنز در سال 1888 دریافت کرد. وی که از مخترعین خودرو نیز بود این افتخار را نیز نصیب خود کرد.

11.اولین کامیون جهان: اولین کامیون دنیا در سال ۱۸۹۶ توسط گوتلیب دایملر ساخته شد. اولین کامیون جهان در واقع گاری بود که به جای اسب از یک موتور دو سیلندر که از یک سواری برداشته شده بود استفاده میکرد.

12.اولین خودرو برقی: بر خلاف انتظار ها خودرو های برقی پیشینه قدیمی دارند اولین آنها مربوط به دهه 1880 میشود در سال 1859فیزیک دان فرانسوی به نام گاستون پلانته اولین باتری قابل شارژ را اختراع کرد که قدم اول برای ساخت خودرو های برقی بود بعد از آن توماس پارکر بود که به کمک همین باتری های قابل شارژ اولین خودرو برقی جهان را اختراع کرد.

  1. اولین منتاژ مدرن و استاندارد خودرو: در سال1910 کادیلاک اولین شرکتی بود که خودرو هایی تولید کرد که اتاق آنها به شاسی متصل بود و اتاق آن کاملا پوشیده بود و همچنین اولین خودرویی بود که سقف آن فلزی بود که باعث کاهش صدا و افزایش امنیت می‌شد.
  1. اولین خودرو با دنده اتوماتیک:کادیلاک اولین شرکتی بود که خودرویی لوکس با دنده اتوماتیک را روانه بازار کرد.
  1. اولین خودرو 8 سیلندر: اولین خودرو هشت سیلندر نیز مربوط به کادیلاک می‌باشد
  1. اولین خودرویی که دارای ایربگ بود: کادیلاک همچنین اولین تولید کننده خودرو هایی است که از ایربگ برای محافظت از سرنشینان خودرو استفاده می کنند.

اولین های خودرو در ایران

اولین های خودرو ایران و جهان

  1. اولین واردات خودرو ایران: اولین بار شرکت فورد در دهه 1300 اولین نمایندگی خودرو کشور را در خیابان چراغ گاز تهران افتتاح کرد پس از آن تا سال 1308 حدود 90 شرکت خودرو سازی در ایران شعبه داشتند.
اولین های خودرو ایران و جهان
اولین های خودرو ایران و جهان

2.اولین گواهینامه: اولین گوهینامه کشور در سال 1301 صادر شد.

3.اولین بار وزارت راه با عنوان وزارت عامه برای احداث پل، راه و راهداری ایجاد شد.

4. اولین افسر پلیس ایران شخصی به نام مسیوکلین بود که فردی فرانسوی تبار بود بعد از او این وظیفه به ناصر خان انشا اولین متخصص نظمیه محول شد.

5.اولین برنامه آموزش رانندگی: در سال 1347 اولین برنامه جامع آموزشی رانندگی برای رانندگان دستگاه های دولتی ارائه شد.

6. اولین کارخانه تولید خودرو در ایران: اولین کارخانه تولید خودرو در ایران مربوط به شرکت فیات میشود که شرکت خودرو را در سال 1332 تاسیس کرد و اولین تولید آن نیز فیات 1100 است که مربوط به سال 1339 میشود. اما در واقع اولین خودرو تولید کشور مربوط به شرکت جیپ ایران( پارس خودرو) می‌شود که با وجود اینکه شرکت خود را در سال 1336 تاسیس کرده بود اولین خودرو خود را یک سال زود تر از فورد یعنی در سال 1338 تولید کرد. این خودرو یک جیپ شش سیلندر کالسکه ای بود.

اولین های خودرو ایران و جهان

7.اولین خودرو همگانی کشور: درست است که اولین تولیدات خودرو کشور مربوط به دهه 1330 میشود اما تا رسیدن خودرو به دست عموم راه زیادی باقی است. در سال 1341 شرکت ایران ناسیونال (ایران خودرو) تاسیس شد و و چهار سال بعد در سال 1345 اولین خودرو همه گیر کشور یعنی پیکان تولید شد.

اولین های خودرو ایران و جهان
اولین های خودرو ایران و جهان
اولین های خودرو ایران و جهان
اولین های خودرو ایران و جهان

8.اولین موتور خودرو ایرانی: موتور ef7 اولین پیش رانه ای است که در داخل کشور تولید شده است. در سال1383 شرکت ایپکو با همکاری یک شرکت آلمانی به نام E.V اقدام به ساخت یک پیشرانه کردند که نسخه اولیه آن در سال 1385 رو نمایی شد. این موتور با چهارسیلندر و 1.7 لیتر ضرفیت دارای توان 113 اسب بخاری است.

مقاله حاضر درباره اولین های خودرو در ایران و جهان می‌باشد. امیدواریم از خواندن این مقاله(اولین های خودرو) لذت برده باشید
شرکت سبز خودرو زاگرس بزرگ ترین خریدار خودرو های فرسوده ایران و جهان.

ارتباط با کارشناسان ما

خرید خودرو فرسوده